2 olika perspektiv

Antar att ni alla har sett Elvira Lagerström Dyrssens inlägg om Falsterbobilderna. Hon har lagt upp bilder från tävlingarna både från dressyren och hoppningen och skriver bla. är det detta vi kallar samspel? som rubrik. 
En av alla bilder, foto www.baraelvira.se
 
Jag tycker dock att man får se detta ur 2 olika perspektiv. Jag hittade mycket fina bilder på en blogg och där såg hästarna väldigt tillfreds ut och då hade dom precis hoppat en 160-bana i Geneve. Alla hästar blir inte illa behandlade bara för att dom har ett pelham i munnen eller en remontnosgrimma. Den behöver inte hata det så mycket och dom behöver verkligen inte vara olyckliga pga. bettet. Elvira skriver att man kan se i hästarnas ögon att dom är olyckliga och sorgsna, men jag tycker verkligen inte att det alltid är så. Bilden ovan är dock en ögonblicksbild som alla andra bilder som hon lagt upp (trots att hon säger att det inte är det) och hästen är ansträngd. Jag tycker dock att nosgrimman på bilden ovan är för hårt spänd, ja.
 
Fotot är taget HÄRIFRÅN.
 
Tycker ni att denna häst ser olycklig ut? Gapar den av smärta? Nej den gör inte det. Jag tycker det är otroligt roligt att se dessa bilder så dom som tycker att ridsporten är så hemsk kan få lite att tänka på. Denna häst har nyss hoppat en svår bana på hinder över 160 cm och är påväg ut från arenan. Då borde dom ju visa om dom känner obehag?
Samma med denna bild. Denna häst ser väldigt nöjd ut!
 
jag tycker, kort och gott, att man får ta alla dessa hemska bilder (den första bilden i inlägget) och se dem ifrån 2 olika perspektiv. Det är inte alltid hemskt. Alla hästar tar inte illa upp av nosgrimmor och bett. Väljer man att se enbart det hemska så kommer du inte kunna njuta av hästsporten längre, och det är sant. Man kan alltid se olika sidor av ALLT och jag tycker att dessa inlägg som Elvira har lagt upp har varit lite väl extrema helt enkelt. Vissa hästar kanske tycker det är obehagligt, absolut. Men långt ifrån alla och jag respekterar hennes åsikter men tycker somsagt att detta var lite väl extremt.
 
VAD ÄR ERA ÅSIKTER OM DETTA?
/emilia
 
 
 
 

KOMMENTARER


DU LA DEN.
håller helt och hållet med dig!

2013-12-18 // 22:04:05
Anonym

Vilken häst går in och hoppar BRA på så höga klasser med obehag ;)

2013-12-22 // 19:11:49
Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: