De nya reglerna om kavajer i TR.

Tänkte skriva ett inlägg om de nya reglerna om logotyperna i TR. jag är sjukt besviken på de nya reglerna och kan inte förstå att ridsportförbundet väljer att prioritera detta framför tex. spö och sporrar på tävling etc. som faktiskt involverad hästen. Min häst bryr sig inte om min logga är nån cm för stor hit eller dit, däremot bryr den sig om jag slår den och håller på. Vad väljer ridsportförbundet att prioritera egentligen? Våran tävlingsklädsel helt enkelt.
 
Jag fick en ny kavaj efter min konfirmation förra året som jag skulle spara tills jag började tävla lokalt igen. Jag kommer inte att få använda den. Min logga är för stor på armen. Jag har då slösat mycket pengar på en kavaj som jag inte ens kommer få använda pga. min logga på armen som är för stor. 
Det är loggan på armen som är för stor då de nya reglerna säger att logotypen endast får vara 1x3 cm - alltså 1 cm hög och 3 cm lång.
 
Jag tänker såhär. Man får tävla i repgrimma, man får tävla i ett bettlöst alternativ om man pratar med domaren. Men jag får inte rida i min kavaj? Vad fan är det? 
 
Varför väljer ridsportförbundet att prioritera våran hästutrustning då reglerna egentligen ska handla om hästen i första hand? Tror dom att vi kommer rida bättre och vara snällare mot våra hästar om vi inte har en synlig logga? 
 
Kommer Ridsportförbundet ge oss nya kavajer eller klisterlappar som man stoppar på loggan? jag har inte någon lust att sprätta bort min logga eller att köpa en ny. Så nu får ridsportförbundet berätta för oss hur vi ska göra.
 
Vet ni vad jag kommer göra? Jag kommer fortsätta rida som vanligt. Jag kommer prioritera att min häst har det bra och att den blir behandlad på rätt sätt och det tycker jag att ridsportförbundet också kan göra. Sorry men denna regel kommer jag skita i om ingen lösning kommer på problemet. 
 
Lamia skrev ett grymt inlägg kring detta HÄR och info om reglerna hittar du HÄR.
 
Tänk på att nästan alla märken i ridsporten idag har loggor. Och din nya kavaj från animo för 6000 kr är bara att kasta bort kan man säga. Och alla tillverkare kommer få slänga sina storordrar då deras nya kavajer inte får användas. Är det så vi vill ha det? Nä nu sätter jag ner foten. Vad spelar det för roll?!
 
Vad är eran åsikt om dessa nya regler?
/emilia
 

KOMMENTARER


Till en viss gräns kan jag hålla med då vissa verkligen ser ut som julgranar då folk köper massa märkesprylar enbart för den stora blaffiga loggan som ska synas!
Men, vad jag har hört så tas dessa regler på allvar då domare m.m kan felbedöma och tro att siffran på t.e.x scapaschabraket är ett slags tävlingsnr. (?) hel korkat enligt mig! Håller du på med ridsporten eller är involverad så vet du nog skillnad på hästnr och en siffra på t.e.x ett schabrak...

Svar: ja dom måste vara helt korkade om dom inte ser det? är det så, då kanske man måste "utbilda" sina domare lite så dom kan se skillnad på schabrak och tävlingsnummer ;)
None None

2013-12-18 // 16:49:27
Johanna

Jag har en sådan kavaj men kommer tävla med den men viker upp den på armen!

2013-12-18 // 18:51:25
Anonym

"På lokal tävling får klubbjacka användas och där är det ingen begränsning vad gäller klubbnamn eller logotyper."

undrar om dom menar att en logga inte spelar roll på lokal tävling, eller om det inte spelar roll på klubbjackan haha.

Svar: Det gäller bara klubbjackan :)
None None

2013-12-19 // 00:26:52

När jag var i Älvsbyn så råkade jag glömma min kavaj men hade som tur var en jacka med mig men fick ändå inte tävla i den (lokalt) p.g.a den stora loggan på armen.. då var Kenneth domare för tävlingen, så antar att han & Marie N-L har koll ;)

2013-12-19 // 09:23:58

men reglerna de tänkte införa var ju 100 gånger värre! Då gällde samma regler för schabrak, alltså 1x3cm, det hade aldrig gått! JAg kommer tävla i alla min ogiltiga saker så tar jag straffet när det kommer :)

2013-12-23 // 22:41:06
Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: