Ge aldrig upp

Jag har tänk hur mycket som helst på det här den senaste tiden med hästar.. Alla hästar är olika, och alla behöver få en chans. Det finns människor som ger upp så fort utan att ens försöka, om man aldrig försöker kan man aldrig lyckas.
 
Köper du en ponny som har vunnit SM får du en direktbiljett dit, och hur mycket har DU kämpat dit då? Den hårda vägen, naaa. Jag har flera kompisar som rider, och jag kan säga direkt att i princip INGEN av dom har haft den där biljetten, det har varit tårar för att det inte funkat, man känner sig värdelös för det funkar verkligen inte, jag själv har varit där mer än en gång. Men skam den som ger sig!
 
Ska jag ta några exempel.. Celise & Trine, i vintras har dom, vet inte vad jag ska kalla det men som "skolat om" Trine med tränsbett för att det inte funkat så bra. Och gissa vart dom är nu, genom allt det där jobbet har dom nått ända fram till fjord-SM, kan ni tänka er att det jobb dom lagt ned har gett så sjukt mycket nu. Ni kan gå in HÄR för att läsa hur det går för hon och Trine! Creed till er, ni är bäst! 
 
Sen har vi Mojje, han började jag pyssla med i slutet av 2011. Det var en ponny som inte ens kunde låta bli att bocka eller bralla runt när man ledde honom, det var samma när någon skulle rida honom.. Han var verkligen avbockarkungen. Men vet ni vad, jag slutade aldrig jobba med honom från marken. Promenerade jättemycket med honom och for ut och red med kompisar som kunde rida honom. Nog sjutton han den lilla ponnyn skenat hem när någon farit av efter vägen, haha. Han var som han blev och det fick man stå ut med. Samma med longeringen, vet inte hur länge jag fick vänta ut honom tills han gav sig med att gå på mig innan jag fick ut han på volten. Men det funkade bara bättre och bättre med ALLT till slut, han blev världens snällaste shettis. Tyvärr fick han fång i vintras och fick somna in. Men jag kommer alltid minnas den där lilla ponnyn som gnäggade efter en, som var såå nöjd över att någon pysslade om honom, han har gett mig otroligt mycket, har lärt mig mer om hur hästarna fungerar från marken, och han lärde mig det bästa av allt, GE ALDRIG UPP. 
 Älskade lilla ponny, vad jag saknar dig..♥♥
 
 

KOMMENTARER


Bara för att man har en SM ponny behöver det inte vara lätt att rida dom heller, skillnaden är ju viöken ryttare som matchar hästen. Som Celise & Trine.. dom hittade henne och hästen har rätta inställningen och Celise rider henne superbra, men det är skillnad på SM för alla sorters raser och fjord SM, det går trots allt i LB om jag inte har helt fel och det fixade dom för längesen utan några problem. Skiljer ändå 3 klasser.. och det gäller såklart inte bara fjordingar.
Det jag vill säga är att det finns hästar med rätt inställning och matchande ryttare och de är dom som tar sig upp på högsta nivå, alla har fått kämpa oavsett dom tagit sig till SM eller inte :)

Svar: Nej och är inte det jag syftar på heller, ville få ut av att vissa ger upp så fort. Och du har alldeles rätt i att vissa ryttare och hästar inte matchar varandra! Men menar mer att hästar behöver få en CHANS, vissa köper en ponny som har en SM-biljett men när dom väl tävlar ihop funkar det inte alls, ville få ut för att man måste jobba för att ta sig dit, och inte ge upp! Samma med hanteringen, vissa ids inte ens jobba med hästen från marken för att det inte går utan ger istället upp.. Och då har man ju inte kämpat för det. Hoppas du fattar hur jag menar, jag sög på att förklara.. :)
None None

2013-06-28 // 10:31:30

Hej, jättebra blogg ni har! Men jag har några frågor om Mojje, hur gammal var han & vem ägde honom? :) Han är på pricken lik en Mojje jag en gång red och det skulle kunna vara samma. Om det är den jag tänker på så ägde min kompis honom för några år sedan, & det är väldigt svårt att föreställa sig att han har somnat in... Vilken Mojje det än är, hoppas att han har det så bra där han är nu ♥

Svar: En vit shettis född 1991 humör hade han gott om, men ett hjärta av guld och var ovanligt snäll att borsta och pyssla med (då de flesta shettisar bits/sparkas), Tommy hette honom som ägde honom och han var knappt 1m i mankhöjd. På vintern hade han väääldigt mycket päls hihi, men världens sötaste♥ Snälla du kan väl höra av dig på min mail eller något om det är samma ponny eller inte, vore guld värt..♥
None None

2013-07-12 // 00:17:11
Naima

Vad är din mejl? ♥

2013-07-12 // 00:52:17
Naima, igen

såg svaret med mejlen nu!

2013-07-12 // 01:03:25
Frida

Åh älskade lilla fina mojje saknar han mycket

2013-07-13 // 10:42:01
Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: