vad tänker jag på när jag rider fram inför tävling?

fått den frågan förut och jag tror att alla tycker och tänker lite olika inom det. 
jag rider fram som vanligt när jag rider fram för tävling med amira. jag rider precis som jag gör på en vanlig hoppträning. massa igångsättningar, att hon ska gå fram för skänkeln osv. 
enda skillnaden från en tävling och träning är ju egentligen att det är mer ryttare och att man kanske är lite mer nervös inför tävling, annars så är det inte så stor skillnad. självklart rider vi inte fram på en hoppträning med framhoppningshinder och en volt där man rider fram men ni förstår hur jag menar. 
 
amira brukar man få driva på ganska mycket när man rider så därför fokuserar jag mycket på hennes framåtbjudning. hon ska tänka framåt hela tiden. 
jag brukar ta en-två galopper i varje varv innan jag hoppar fram, och då brukar jag (med amira) ta lilla en gång i trav, sedan en gång i galopp. brukar inte lägga mycket energi på det lilla hindret, jag vill hellre lägga hennes energi på hindrerna som är i rätt höjd. lilla hindret är viktigt på sitt sätt men man väljer ju helt själv hur man vill göra. 
efter det skrittar jag lite och tar därefter räcket 2 gånger. där brukar jag fokusera på vägen och och att hon ska framåt genom hörnet och inte sega ihop där. sedan skrittar jag ett varv innan jag tar oxern 2 gånger. där fokuserar jag på samma sak. 
sedan skrittar jag tills det börjar dags för min tur och då värmer jag henne och brukar ibland ta lilla/räcket en gång innan jag ska in på banan. 
 
så brukar jag göra!
hur brukar ni göra på framridningen/framhoppningen inför en tävling? 
på kuriren stannade hon ganska mycket på framhoppnigen men hoppade klockrent på banan! foto: hanna Johansson.


KOMMENTARER


Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: