Varför barfotahovar?

Något som jag har hört väldigt många olika åsikter och tankar om, är om en häst ska vara skodd eller inte. Runt om, eller bara fram.
 
Tydligen så ska hästens strålar, i mitten av hoven, röra marken eftersom att den ger en stötdämpning som hästen inte får om all tyngd bara läggs på hovväggen där skon är. Hästen ska alltså egentligen få en dämpning i varje steg från bakre delen av hoven. Men för en skodd häst, går stöten från när hoven tar i marken istället upp i lederna och det kan göra att hästen kan få spänningar i musklerna och inflammationer i lederna.
 
Nu vet jag inte om det är såhär i alla fall, och för alla hästar. Men jag har läst detta på bla. denna sida och på olika andra ställen. Vad tror du är bäst för hästen, och hur gör du med din?

 
 
        Här är två bilder från hemsidan. På övre bilden, en barfotahäst och den undre, en skodd.

KOMMENTARER


Har ju haft Di Dah & Bizca barfota sen slutet av förra vintern fram tills december 2013. Sen skodde jag dom pga vinter/halka/is. Såklart kan man köpa boots med broddar att ta under tiden man rider , men hade inte möjlighet till det. Ska sko av båda två igen nu till våren när jag är säker på att halkan försvinner. Kanske börjar med bara bakhovarna, men vi får se :) Tror absolut på det här med barfotahovar! Däremot är inte en barfotahov i alla lägen bättre än en skodd, finns dåliga hovar på "båda sidor". Därmed står fakta för att du aldrig kommer att uppnå en helt frisk hov (och därmed också en helt frisk häst) ifall man har järnskor. Barfota är ett steg på vägen för en friskare häst, men inte den fullständiga lösningen. Det gäller ju att se över helheten - foder, utevistelse, hagar, motion osv. Allting hänger ju ihop!

Tycker också att man bör ge hästen en ÄRLIG chans att testa barfota. Ifall hästen ömmar när man tar av skorna så beror det på att hovarna är sjuka. (Och såklart att hästen är ovan ifall den haft skor i flera år) Det gäller ju att vänja den försiktigt. Men att direkt slå på en sko symptonbehandlar bara, alltså problemet finns fortfarande kvar - man kan bara inte se det längre. Tror dock inte att alla hästar kan gå barfota, vissa kan ha såpass dåliga/förstörda hovar att det inte går. Men är din häst inte i den kategorin så tycker jag att det absolut är värt att testa :)

Svar: Ja precis. Det var ungefär det jag menade att det beror lite på hästen också. Men självklart, har man möjlighet och rätt förutsättningar så kan man ju prova! Tack för din fina roman! ;)
None None

2014-02-15 // 21:49:24
Hanne :)

Tycker som ovan(Melinda) och att det är individuellt från en häst till en annan. Jag har hört att när hästarna går blir det ett "glid" mellan hov och underlag som ska vara bra(?), inte helt säker på hur det var men aja. Kvedja går iaf barfota då hon verkar må prima på det vi kommer att ha boots med brodd när det är för halt ute eller liknande :)
Om du hade haft en ponny/häst som hade gått bra på både barfota-och utan, vad/hur skulle du göra? :)

Svar: Jag hade nog valt att ha hästen skodd. Om den trivdes med det såklart. T. ex på vintern hade jag nog haft den skodd och på sommaren, barfota. :)
None None

2014-02-16 // 00:52:04
Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: