Lugnt pass i paddocken

idag red jag somsagt ett väldigt lugnt pass i paddocken. Han hade mycket träningsvärk idag, lilla killen. Och han är värd att få ta det lugnt ibland också. Jag ska inte rida så hårt imorgon heller så han får ta det lite lugnt, min fina kille.
 
Han var iallafall ganska seg i början, men jobbade rätt mycket ställningar, böjningar och volter för att få honom lösgjord. Gjorde även lite skänkelvikning men det behöver han träna på en del innan dom sitter. Men han lär sig varje dag!
 
I traven jobbade jag lite samma sak men travade även över en bom, gjorde en halt, sedan fram i trav och över nästa bom, halt, trav, och sista bommen. Bommarna låg med ca. 5-7 meters avstånd (jag vet inte exakt haha) så vi hann mycket väl med en halt emellan.
Igår fick jag tipset att jobba mycket ingångsättningar och avsatsningar och idag fick det bli många igångsättningar halt-trav. Han skulle fram direkt för min skänkel. I början var det lite segt men i slutet gick det jättebra. Då visste han att det var framåt som gällde. Gjorde även lite igångsättningar halt-skritt och skritt-trav. Det är lätt några igångsättningar man glömmer bort, och det är ju egentligen en av de viktigaste. Framåtbjudningen är viktigt när man rider och det ska inte hända om 10 meter, det ska ske nu. En av de vanligare igångsättningarna är också skritt-galopp eller halt-galopp. Det tar jag när vi är där ;)
 
Anledningen till att jag inkluderar mycket bommar i ridpassen är mycket enkel. Jag vill att han ska vänja sig och känna sig trygg med bommar och hinder, och det är ju inte så att jag hoppar varje dag, jag går över en enkel bom på marken. Så nu har ni det svaret :) 
Han har blivit så mycket finare sen denna bilden, och den är bara ca. 1 månad gammal! Foto Julia Hermanson
 
 

KOMMENTARER


Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: