Ponnyakuten

Diskutionerna om ponnyakuten som nyss har startat har varit många, och alla tycker olika. Själv ska jag vara lite dum jag med och säga att det börjar bli sämre och sämre.
 
Kommer ni ihåg 2009? då var ponnyakuten det enda programmet på hela veckan som jag längtade till. Satt bänkad framför TV:n. Så är det inte längre, jag stör mig mest på hur vissa beteer sig...
 
Först och främst så är det ju så at föräldrarna är en stor bov i dramat, som köper på tok för svåra ponnysar till sina barn, som tror att det fungerar så bra. Men sanningen är det att det är ju inte alls så, ungarna klarar inte av hästarna!
Man köper inte en D-ponny till sitt barn som är 10 år, man köper oftast en B-ponny då. Men problemet är att det är just de dom gör, köper för svåra och stora ponnyer. 
Man köper inte en D-ponny och säljer den för att sedan gå ner två kategorier, man köper en B-ponny och köper sedan en D-ponny när man är mogen för det - för dom är så mycket större!
 
Ponnyakuten ser jag mest som ett läger för att ryttare ska utvecklas, för hästar gör inga fel egentligen, det är ryttaren som gör hästen kan man väl säga. RIder du bättre så går också hästen bättre - jag tror att det är det man faktiskt ska lära sig där. Inte hästarna som ska lära sig speciellt mycket, för i de allra flesta fall så är det ryttarna som inte kar nog med kunskap. 90 % av hästarna som är där kan alla saker man gör där, men inte ryttarna. 
 
Det som jag dock tycker är väldigt roligt är att dom får in allt mer ansökningar kring NH och saker kring det. Då blir det lite roligare att se på, mer än alla som bara RIDER. man kan göra så mycket mer än bara det!
VAD TYCKER NI OM PONNYAKUTEN?
/emilia
 

KOMMENTARER


Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: