"vad är det högsta du har tävlat då?"

Det är en mening jag får höra ofta, inte bara till mig själv utan till andra, som får frågan hela tiden. Och jag är så less! 
Alltid ska det vara en tävling mellan oss ryttare, aldrig får vi rida in på tävlingsbanan och bara känna att det ska vara roligt. För under ytan så är det så mycket spänningar, och man kan enkelt skriva eller säga att du går in på banan med noll krav och du ska bara ha kul - men det är ju inte så. 
 
Höjden eller vad du tävlar spelar ingen roll. Du kan mycket väl vara 1000 gånger bättre än den som tävlar och vinner SM trots att du "bara" rider upp mot LD. För LD är ganska högt, det är endå 60-70-80-90 cm som ska hoppas. Jag tycker att det är modigt att gå in på tävlingsbanan överhuvudtaget - skitsamma om det är lågt liksom! Vill du tävla 30 cm, Gör det! Vill du tävla 140 cm? ja kör hårt! 
 
Det jag menar är att vi alltid ska ha så mycket krav på att allt ska vara så perfekt och det ska alltid vara så svårt.
 
Rider du LD är du inte lika högt "rankad" som dom som rider LA, för dom har alltid dendär animokavajen eller dendär perfekta ponnyn - det går inte att säga att det INTE är så, för det är så det är. Och det är det som gör mig så irriterad! Alla rider på samma vilkor, ända skillnaden är att du tävlar på olika höjder och banor. Ändå blir det så himla olika på bara några decimeters skillnad? 
 
Alla som tävlar har olika ambitioner om vad dom vill tävla och så, och det förstår jag. Men somsagt, min ambition kanske är att försöka nolla dendär LC-banan - och det ska inte vara "dåligt" att "bara" göra det! Även om den som frågar tävlar LA med en ponny för 100.000 kr så ska den inte se ner på dig som "bara" tävlar LC. 
 
Låter lite luddigt men asså jag får verkligen känslan som att det är såhär det är ibland, och det kan göra mig så ledsen att det liksom alltid ska bedömas på hur hög nivå man tävlar på. Tävla ska vara något roligt som alla ska få vara med i, och det ska inte vara någon tävling mellan oss ryttare, utan med dig och din häst som ska ha roligt tillsammans inne på banan - för det är ju egentligen därför vi rider, för att ha roligt. Tävlingarna är ju bara en bonus, även om det är väldigt roligt!
 
Håller ni med mig eller inte? skriv gärna vad ni tycker :)
Jag och ridskoleponnyn amira som jag tävlade LD-LC med. Här överlycklig för en tredjeplats i LD+5!
 /emilia
 

KOMMENTARER


Melinda

Bra skrivet! ;)

2014-01-15 // 17:14:37
Paulina Molander http://molanders.blogg.se

Så sant så! :)

2014-01-15 // 21:02:12

håller fullkomligt med dig! Man ska glädjas åt andra när dom lyckas med det dom har tränat på så länge. Oavsett om det är att hoppa en clear round med ledare eller något så enkelt som att utföra något på hemmaplan som man har kämpat med. Keep giong!

2014-01-15 // 22:27:46

SÅ himla sant! Alla har olika ambitioner och alla ska vara stolta över vad de åstadkommit. Vare sig det är LD eller MsvA. Det viktiga är att ha kul och alltid se sig själv som en vinnare.
Älskar eran blogg förresten, så himla bra :)

Svar: Precis! :D åh tack så mycket, detsamma! Läser din också och tycker den är jättebra :D /emilia
None None

2014-01-21 // 21:38:56
Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: